Hvad er Aircondition og Klimaanlæg?

Både Aircondition og Klimaanlæg er med til at stille temperaturen i bilen, men der er nogen væsenlige forskelle på de to produkter.

Begge anlæg handler om at kontrollere temperaturen i bilen og begge skal vedligeholdes for at de fungere optimalt. Et anlæg der altså dermed ikke er vedligeholdt, er derfor heller ikke effektivt og der er stor risiko for at det går i stykker. Begge anlæg kan modvirke fugt i kabinen, vi ved allesammen at om vinteren dugger ruderne hurtigt grundet en høj luftfugtighed, her har man brug for at tørre kabinen eller afdugge ruderne. Da anlægget tørrer luften, er det effektivt at anvende. Ikke alle klimaanlæg er konstrueret til at fungere om vinteren. Nogle anlæg slår fra ved lave temperaturer, så på disse anlæg er der ikke hjælp at hente til at fjerne fugt.

A / C (Aircondition) 

En aircondition, også kaldet et A/C hjælper dig med at justere luften der pumpes ind i kabinen. Du kan ikke selv bestemme hvordan temperaturen skal være, og dermed vil du også selv skulle regulere. Derfor kan det med en aircondition hurtigt blive en meget varm luft eller en meget kold luft, som kommer ind i kabinen. 

Klimaanlæg

Klimaanlægget giver dig muligheden for selv at indstille temperaturen du vil have i rummet, efter du har valgt temperaturen, er det klimaanlæggets opgave at opnå og opretholde den valgte temperatur. Det giver en konstant og nem holdbar temperatur i kabinen hele tiden. Da klimaanlægget selv skal være intelligent nok til at justere temperaturen hele tiden, er det derfor også typisk dyrere end et A/C anlæg. 

Hvordan vedligeholder man bedst sin aircondition eller sit klimaanlæg? 

Det er ikke unormalt, at et anlæg taber kølermiddel i løbet af et år. Hvis mængden af kølemiddel bliver for lille, bliver kølemidlet for varmt og olien slides. Det betyder en ringere effektivitet og nedslidning af anlægget med dyre omkostninger til følge. Det kan derfor være fornuftigt, at du får dit anlæg serviceret minimum hvert andet år. Et serviceeftersyn koster i gennemsnit ca. 1.000 kr + evt. efterfyldning af kølemiddel, men hent gerne tilbud fra et par udbydere, da der sagtens kan være penge at spare.

Du kan også selv gøre lidt for at vedligeholde anlægget ved at være opmærksom på at fjerne snavs og blade omkring anlæggets kondensator. Kondensatoren sidder forrest i bilens motorrum og ligner en normal køler, men er slankere. For at minimere risikoen for dannelse af bakterier er det en god ide, at slukke for anlægget ca. 10-15 min før endt kørsel. Til tider kan der opleves lugtgener fra ventilationsanlægget. Lugtgenerne skyldes bakteriedannelse i ventilationsanlægget. Dette kan afhjælpes med en rensevæske som sprøjtes ind i anlægget som dræber bakterierne. Det kan du overveje at gøre hvert eller hvert andet år - alt efter dit kørselsmønster. For at minimere risikoen for dannelse af bakterier er det en god ide, at slukke for anlægget ca. 10-15 min før endt kørsel på især meget varme dage, hvor klimaanlægget arbejder meget. Anlæggets pollenfilter bør også skiftes. Overvej eventuelt et pollenfilter med aktivt kul.

Lad ikke din aircondition eller klimaanlæg stå uden brug! Et anlæg skal helst være tændt mindst et par gange om ugen i omkring et kvarter og gerne mere. Hvis ikke kan pakningerne i anlægget blive utltte og stemple sig fast. Anlægget har en kompressor som har behov for smørelse, den smørelse sker kun, når kompressoren kører. Går kompressoren i stykker kan det blive en uhyre dyr fornøjelse.