Toyota GT86 - En ægte drivers car
Toyota GT86 er en fastback coupe med fokus på køreglæde, teknik og dynamik. En sportsvogn der bygget til fartglade bilentusiaster.
Toyota GT86 Tidslinje
Toyota GT86
Første Generation
2012 - 2017
ZN6, ZC6
Toyota GT86
Anden Generation
2012 - 2017
Toyota GR86
Tredje Generation
2022 -
ZN8, ZD8
Toyota GT86/GR86 - En anolog bil i en digital alder
En rigtig "Drivers Car" udviklet i samarbejde med Toyota Gazoo Racing.
Den nye Toyota GR86 er udviklet i samarbejde med Toyota Gazoo Racing, med fokus på at gøre denne bil til en fører involverende oplevelse. I en tid hvor teknologien overtager større og større dele af vores kørsel, er det forfriskende at se en sportsvogn der fokusere på den analog køreoplevelse som er begyndt af blive en sjælenhed.
Den nye GR86 er en sportsvogn der stiller krav til dig i form af input og timing, en bil der giver dig følelsen af at du har kontrollen over bilen, og du bestemmer hvordan bilen agere.
Waku Doki Car - En "fun to drive" bil
Den nye GR86 er en sportsvogn designet og udviklet af entusiaster til entusiaster, hvilket på japansk kan udtrykkes i sætningen "Waku Doki". Det dog er ikke en sportsvogn der kun belønner den erfarende racerkører, men også den almene køre med benzin i blodet. Med GR86 vil man blive belønnet for sin indsats både i hverdagen, såvel som på den lukkede bane.
Drømmen bag den nye Toyota GR86 er at åbne bil kulturen for et bredere publikum, med et mål om at inkludere flere i GR verdenen, såvel som racing verdenen.
2,4L "Boxer" motor
Ligesom i forgængeren, Toyota GT86, er den horisontalt placerede boxer motor, en instrumental del i at sikre bilens kraft, samt bilens lave tyndepunkt. Den nye GR86 bruger den samme motorblok, men derefter stopper lighederne også. Den fire cylendrede DOHC motor, har fået et større slagvolumen på 2,387 cc, en væsentlig forskel fra de 1,998 cc på forgængeren. Dette plus, at motoren bevare den samme høje, kompressions forhold på 12.5 5:1, betyder at motoren levere omkring 17 % kraft en tidligere.
Resultatet af dette betyder at den nye GR86 har en 0-100 tid, på 6,3 sekunder (6.9 sekunder ved automatisk gearkasse). Topfarten ligger på 226 km/t med den manuelle gearkasse, og 216 km/t ved den automatiske.
Bilens moment er også blevet performance tunet, til at toppe ud ved 250 Nm og bliver leveret ved 3,700 omdrejninger, hvor GT 86'eren leverede 205 Nm, ved 6,400-6,600 omdrejninger.
Toyota GT86 Fakta
Produktion | 2012 - |
Platform | Fastback Coupé |
Motor | Benzin |
Gearkasse | Manuel & Automatisk |
Beslægtede | Subaru BRZ |
Karrosseri |
2-Dørs |
Layout |
Front monteret motor |
Toyota GT86 Service, reparation og udstyrspriser
GT86 er kendt for at være pålidelig, men det ændre ikke på, at man har brug for et værksted når der skal laves service og diverse reparationer. For at få GT86 til at være en trofast ven i mange år, skal den have det regelmæssige serviceeftersyn ved hver 15.000 km eller ved hvert år.
Mange tidligere GT86 modeller holder i mange år, ved regelmæssigt vedligehold.
Få tjekket op på hvad et stort og lille service koster, en reparation eller hvis du ønsker priser på ekstraudstyr som f.eks. hjul og dæk til din GT86, ved at tage kontakt til et bilhus nær dig. Vi har samlet alle Toyota forhandlere i oversigten lige her.