Hvordan fungerer en bilalarm?
Bilalarmen kan ende med at have betydning for at du er beskyttet mod tyveri af din bil og dens indhold.
Afhængig af den installerede alarm, fungerer den på måde, at den afgiver en høj lyd, enten sirene, horn eller en kombination af disse, når kriterierne for udløsning er opfyldt. Kriterierne er forskellige fra model til model, her kan det være en god ide at spørge ind til hvordan alarmen fungere i den enkelte bil. På nogen biler vil nogen af bilens lygter gå i gang, noget biler kan selv kontakte sin ejer og der kan forekomme en deaktivering af flere elektriske systemer, som ville være nødvendige for at bilen kan starte.
En bilalarm kan opdeles i to kategorier:
- OEM: Originalt udstyr, monteret i bilen af fabrikanten
Normalt overvåger den standard alarm dørene og bagklappen, hvis der er forsøg på autoriseret indtrægen. På nogen modeller sker det ved hjælp af pindekontakter i dørene, på andre har dørlåsene kontakter bygget ind i dem. isse OEM-alarmer udløses hvis motorhjelmen åbnes, eller tændingen tilsluttes. Derudover har få systemer en choksensor, som vil udløse alarmen hvis der udøves et tilstrækkelig hårdt slag mod bilens karrosseri. - Eftermarked: Eftermonteret udstyr, som er monteret enten hos forhandler, tilbehørsbutik, anden ejer m.m.
De mest simple eftermarkedssystemer består udelukkende af en sirene og en styreenhed. Den mest almindelige type sensor er en choksensor og to ledninger (12 volt konstant strøm og stelforbindelse), som er forbundet til bilens batteri. Denne type af alarmer udløses hvis choksensoren registrerer en vibration, eller hvis den indgående strømspænding ændrer sig (alarmen registrerer en vis ændring i spændingen hvis en dør eller bagklappen åbnes, eller tændingen tilsluttes). Mere sofistikerede eftermarkedsalarmer er tilsluttet til bilens elektronik. Typisk har disse alarmer strøm- og stelledninger, ligesom positive og negative dørkredsløber, negative bagklap- og/eller motorhjelmskredsløber, samt tændingskredsløber som registrerer om tændingen tilsluttes; eftermarkedssystemer har normalt også en choksensor som enten kan være bygget ind i styreenheden eller monteret adskilt herfra. Derudover har nogle eftermarkedssystemer forberedelser for ekstra sensorer (disse skal købes separat). Hældingssensoren registrerer at bilen hældes (f.eks. ved uautoriseret bugsering). Den digitale udgave af sensoren er mere præcis, da den tillader at bilen parkeres på en bakke uden at dette medfører falske alarmer. Glasknusningssensoren udløses hvis ruderne smadres. Derudover kan infrarøde- eller bevægelsessensorer registrere bevægelser inden i eller uden for bilen (disse er typisk monteret på cabrioleter).
Alarmer kan have flere forskellige funktioner. Fjernbetjente bilalarmer har som oftest en fjernbetjening, som tillader bilejeren at styre alarmen trådløst fra sit nøglebundt. De har også tit flere sensorer samt startspærre og bevægelsesdetektorer.
Nøglefrie, fjernbetjente bilalarmer er normalt baseret på stærkt krypterede genkendelsesmetoder:
- Transceiver
- Startspærre
- Bevægelsesdetektor
- Trådløs USB
Læs mere her: https://da.wikipedia.org/wiki/Bilalarm