Danmarks karrosseristandard KS 2000
KS 2000 er en bred standard, hvor de enkelte bilfabrikkers krav til reparationsmetoder, udstyr, forbrugsmaterialer og kontrol indbygges specielt i samarbejde med de enkelte bilimportører.
KS 2000 er en bred standard, hvor de enkelte bilfabrikkers krav til reparationsmetoder, udstyr, forbrugsmaterialer og kontrol indbygges specielt i samarbejde med de enkelte bilimportører.
For at give vores medlemmer en mulighed for at synliggøre, at de leverer et kvalitets produkt, har FAI udviklet et kvalitetsstyringssystem. Der er mange led i lakereringprocessen, der alle er vigtige for det færdige resultat, men de er ikke alle lige synlige for kunden, når denne modtager det færdige arbejde. Når en virksomhed er KS 2000 certificeret er alle led i processen kvalitetssikret. Kvalitet betyder først og fremmest, at virksomheden til stadighed kan opfylde kundens krav og forventninger til det arbejde, der leveres. Bilfabrikkerne, bilimportørerne, autoværkstederne, forsikringsselskaberne og de private kunder kræver alle kvalitet.
Formålet med KS 2000 er at sikre et højt fagligt niveau og en høj kvalitet med hensyn til lakopbygning, farvetilpasning, glans, lagtykkelse, overfladestuktur og overfladerenhed samt ved rustbeskyttelse og rudeudskiftning/reparation. KS 2000 skal samtidig sikre en høj kvalitet i virksomhedens service i form af effektiv planlægning samt ledelse, garanti, pris, reklamationsgang og afvigelsesbehandling.
- KS 2000 giver vejledning og retningslinier for de virksomheder, der ønsker at kunne levere et dokumenteret og kontrolleret kvalitetsprodukt, som lever op til FAI's anbefalinger, standarder og normer.
- KS 2000 angiver minimumskrav til en færdig lakering. Disse fastsætter udfaldskravene i en slutkontrol før aflevering til kunden og kan forhindre eller anvendes ved uoverensstemmelser mellem malerværksted og kunde.
Læs alt om det i denne PDF fra Autobranchen Danmark