Sådan bruger du dit lappekit ved punktering
Hvis du er punkteret og du ikke har et reservehjul i bilen, så skal du bruge bilens lappekit så du kan køre bilen på værksted.
Er du udsat for en punktering skal du straks standse bilen, sætte den i frigear og trække håndbremsen. De fleste nye biler i dag har ikke et reservehjul, men kommer derimod med et såkaldt lappekit. Kittet består af et flydende lappemiddel og en lille kompressor. Bemærk at er punkterings-hullet for stort, vil lappekittet ikke afhjælpe problemet, samt at en lapning kun er en midlertidig løsning! Det er vigtigt at køre direkte til det tætteste værksted efterfølgende og få en faglig korrekt lapning.
Lappekittet skal kun benyttes ved nødstilfælde, da det kan resultere i en dyr affære hvis din bil har dæktryksovervågning, da skummet kan lægge sig på sensorerne og dermed koste både nye dæk og nye sensorer.
Lappekittet virker nemlig ved, at der sprøjtes en gummimasse ind i det punkterede dæk, som lukker hullet, hvorefter dækket kan pumpes op igen med den medfølgende kompressor.