Speedometer fejlvisning
Vi får tit spørgsmål vedrørende fejlvisning i speedometeret. Derfor har vi samlet en række svar til hvorfor det sker, og hvordan man skal forholde sig.
Se FAQ (spørgsmål og svar herunder)
-
Der kan være flere grunde til hvorfor dit speedometer viser forkert, men nogle af de mest gængse årsager er som følgende.
Fabrikanter har indbygget en sikkerhedsmargin
Når fabrikanterne producere biler, har de med vilje lagt en sikkerhedsmargin ind. Det betyder at din bil altid vil vise en højere hastighed end hvad din reelle hastighed er. Sikkerhedsmarginen er sat ind af flere årsager bl.a. for at inkluderer ændringer i forhold til dine dæk. Du kan altid påsætte dæk med en større rullediameter, end hvad bilen er født med. Her har fabrikanten inkluderet denne ændring i sikkerhedsmarginen, op til en acceptabel grænse.
Slid på dæk har også noget at sige i forhold til din aktuelle hastighed, hvilket fabrikanterne også tager højde for i den tilladte fejlvisning.
Sammenligner du med ekstern GPS?
- Hvis du bruger en ekstern navigationsenhed med indbygget GPS, er det ikke sikkert at den altid er retvisende. Derfor kan du ikke være sikker på hvilken af dine målingsenheder, der har den største fejlvisning.
-
EU lovgivning
EU har indført en lov der siger at speedometeret på afvige med op til 10%. Men de fleste bilfabrikanter prøver at formindske denne afvigelse mest muligt, da så stort et udsving kan give problemer.
-
Det er svært at sige... De forskellige bilfabrikanter har oplevet forskellige udsving i deres speedometers fejlvisning.
Den gennemsnitlige fejlvisning
Undersøgelser viser at den gennemsnitlige fejlvisning ligger på mellem 5 - 8 %.
-
Speedometeret vil hovedsageligt altid vise for meget. Det betyder at hvis dit speedometer viser 100 km/t, er din aktuelle hastighed altid under dette. Hvor meget under? Det er forskelligt fra mærke til mærke.
Af samme grund er politiets hastighedsmålinger også kalibreret til at modregne 3-4 km/t, for at tage højde for denne fejlvisning.
-
Ændring af speedometer og måleenhed
Det er er ikke muligt at lave en ændring på selve speedometeret eller måleenheden bag, da dette er ulovligt og falder under konstruktive ændringer.
Dæk med større rullediameter
Du kan sætte dæk på din bil med større rullediameter som forøge din kontaktflade med vejen. Dette vil gøre at din fart bliver mere retvisende, men pas på! Hvis du hæver din rullediameter med mere en 5%, falder det også under lovgivningen om konstruktive ændringer.