Hvilke typer gearkasser ligger i en Toyota?
og hvilken betydning har det for din kørsel og din bil?
CVT (Continuously Variable Transmission)
Trinløst Automatgear, der skifter gennem et uendeligt antal gear.
Kraftoverførslen sker ved hjælp af et stålbælte, der løber imellem to koniske skiver, som varierer afstanden imellem sig og dermed også diameter.
Når den ene skive har lille diameter har den anden stor. På den måde bliver udvekslings forholdet imellem de to aksler konstant varieret.
Man skal vende sig til lyden i en bil med CVT gear, da motoromdrejningerne er konstante (og høje) under acceleration.
Læs mere på Wikipedia her https://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission
Læs mere på FDM her www.fdm.dk/vidensbase/gear-transmission/cvt-gear
E-CVT automatgear (Electric Continuously Variable Transmission)
Gearkassen man genkender når man vælger Toyota Hybrid.
Er en videreudvikling af CVT gearkassen, her er det dog to el-motorer der styrer gearingen.
CVT står for "kontinuerligt variabel transmission" og den kan med to variable skiver og en rem eller kæde variere gearingen uden afbrydelser, her er det derfor nu ikke de to variable skriver og remmen der variere gearingen, men derimod to el-motorer.
Man skal vende sig til lyden i en bil med E-CVT gear, da motoromdrejningerne er konstante (og høje) under acceleration. Dog er den nye Yaris 2020 væsentligt forbedret på det punkt.
DCVT (Direct-Shift Continuously Variable Transmission)
Kombinerer funktioner fra automatgear, CVT og manuelt gear
Toyota's nye Direct-Shift Continuously Variable Transmission (DCVT) kombinerer funktioner fra automatgear, CVT gear og manuelt gear.
Den bruges i Lexus UX200 og den nye Toyota Corolla.
Læs mere på Toyota Global her https://global.toyota/en/mobility/tnga/powertrain2018/cvt
Multidrive S
Multidrive S, forkortet M/D S, er et automatgear fra Toyota, der automatisk vælger efter flere parametre.
Gearet vælges efter bilens hastighed, acceleration styrke og førerens håndtering. Dette er også kaldet CVT gear og har i forhold til traditionelle automatgear flere gearmuligheder, altså en optimering af forbruget i forhold til behovet. Navneskiftet skete omkring 2016.