Udskiftning af koblingen
Der er simple tegn der kan fortælle dig, hvornår du burde udskifte koblingen i din bil.
Din kobling er nødvendig for at din bil kan køre. Koblingen overfører omdrejningskraften fra motoren til hjulene, ved at forbinde to eller flere roterende askler. Grundlæggende består koblingen af to dele. En koblingsplade og et drivhjul. Når koblingen ikke trykkes ned, vil et sæt fjedre sørge for at trykpladen presses op mod koblingspladen. Når koblingspladen får trykket, bliver drivhjulet og pladen presset mod hinanden. Det er her hvor kraften overføres fra motoren ud til hjulene. Når koblingen trykkes ned, bliver trykpladen fjernet fra koblingspladen, som slipper drivhjulet, som gør at hjulene ikke længere tvinges til at dreje rundt. Det er derfor, bilen opleves mere "let" når koblingen trykkes ned. Her kører man i det der hedder frihjul. Det er en vital del af bilens arbejdende maskineri, da motoren hele tiden genererer kraft til at dreje hjulene rundt, men hvor hjulene ikke skal snurrer hele tiden. For at bilen skal kunne holde stille, uden motoren behøver at blive slukket, må forbindelsen mellem motoren og drivakslerne afbrydes. Det er koblingen, der gør dette.
Tjek din kobling ved at lægge mærke til følgende små ting:
- Laver koblingen små ryk når den trykkes ned eller slippes?
- Den føles væsentligt hårdere at trykke ned, og slipper ikke som den plejer.
- Ved gearskift og koblingen holdes nede, opstår der lyde som tandhjul der kører mod hinanden.
En kobling har ikke et bestemt antal kilometer for hvornår den skal udskiftes. Derfor er der førerens fornemmelse af om koblingen er, som den plejer eller om alt er som den skal være. Det kan være en ide hvis der opstår mistanke, at få et autoriseret værksted til at kigge på koblingen. Der vil der være muligt, at se om der er begyndende slidtage på dele af koblingen.
Gode råd til at passe på din kobling
- Brug ikke koblingen til at komme frem, brug din gaspedal! Koblingspladen slipper ikke drivhjulet helt, så der opstår gnidninger mellem drivhjulet og koblingspladen og skaber øget slidtage.
- Sæt bilen i frigear når du holder stille, ved at holde bilen i 1. gear slider du unødigt på koblingen.
- Brug din håndbremse og lad ikke bilen stå i første gear! Mange gør det, og det får koblingen til at slides unødigt, da koblingspladen er spændt fast op mod drivhjulet.
- Skift dine gear hurtigt, lad være med at tøve. Skift gear, når du vil skifte gear.
- Spring evt. gear over. Ofte kan man godt gå fra 1 - 3 og igen fra 3 - 5 når man accelerer stille og roligt.
- Skift ikke gear mere end nødvendigt. Lad være med at skynde dig at skifte gear, hellere lad den rulle i frigear og brug bremse.