Service / Serviceeftersyn
Alle biler skal til serviceeftersyn. Bilens alder og din brug af bilen er med til at afgøre, hvilket eftersyn der skal til og hvor ofte.
Hvorfor skal min bil til Service / Serviceeftersyn?
Service er med til at forebygge skader og reparationer på din bil, samtidig med at det skaber færrest mulige drifts- og sikkerhedsproblemer for dig som bilejer. Når bilen bliver gennemgået i forbindelse med et serviceeftersyn, kan du risikere, at der dukker fejl eller mangler op. Det er vigtigt, at du aftaler med værkstedet, at der ikke må udbedres fejl og mangler ud over, hvad der er omfattet af servicen, uden af du kontakter dig først. De fleste værksteder informere dig dog om dette i forvejen.
Hvornår skal min bil til Service / Serviceeftersyn?
Det er producenten for bilen som indstiller intervallet for serviceeftersyn, og kan derfor variere fra 5.000 og op til 50.000 km. Det mest almindelige er mellem 10.000 og 30.000 km. Hvis man kører mindre end et specificeret kilometer interval, træder der typisk et års-interval i kraft, enten hvert eller hvert andet år.
Hvis der er garanti på din bil, så er det afgørende, at der overholdes de krav som bilimportøren har til serviceringer. Det kan nemlig være være afgørende for, om garantien dækker i hele perioden. Mange producenter, som fx. Toyota tilbyder også gratis vejhjælp, ved overholdelse af service.